![]() ![]() |
sv. Simeon a Anna
Simeon et Anna
ŽIVOTOPIS Tento svátek nás svými postavami a dějem vrací k svátku Obětování Páně, kdy jsme si připomínali vystoupení Simeona a Anny v jeruzalémském chrámu.Simeon byl muž spravedlivý a bohabojný, kterému ve zjevení bylo slíbeno, že nezemře, dokud neuvidí Mesiáše. Písmo o něm říká: "Duch Svatý byl s ním." Z vnuknutí sv. Ducha přišel do chrámu, když se P. Maria s Josefem chystali k obětování Ježíška jak předpisoval Zákon. V něm poznal Syna Božího, vzal jej do náručí a velebil Boha, jak můžeme číst u prvního svátku 3. 2. Předpověděl také, že Ježíš vyvolá boj v Izraeli i v celém lidstvu a bude k věčné spáse všem, kdo v něho uvěří, ale že bude i znamením, jemuž budou zatvrzelí hříšníci odpírat ke své zkáze.
Se Simeonem si připomínáme i prorokyni Annu. Písmo sv. o ní říká, že žila při chrámu a byla "dcera Fanuelova z pokolení Ašerova. Byla již pokročilejšího věku; když se jako dívka provdala, žila se svým mužem sedm let a pak byla vdovou až do svého osmdesátého čtvrtého roku. Nevycházela z chrámu, ale dnem i nocí sloužila Bohu posty i modlitbami a v tu chvíli k nim (k svaté Rodině) přistoupila, chválila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kteří očekávali vykoupení Jeruzaléma." ( Lk 2,36-38)
Přehled světců tohoto dne podle Martyrologium RomanumBlasius, ep. et m. in Armenia (asi r. 320); Ansgarius (865); Simeon et Anna; Wereburga (asi 700); Ioannes Nelson♦ (1578); Celerinus, Celerina, Laurentius et Ignatius (s. III); Leonius (s. IV); Teridius et Remedius (s. IV /V); Lupicinus, ep. Lugdunen (s. V ex.); Adelinus (ca. 696); Berlindis (s. IX-X); Helinandus♦ (post 1230); Maria a Sancto Ignatio (Claudina); Thévenet (1837); Maria Anna Rivier♦ (1838); Maria Helena Stollenwerk♦ (1900) © Životopisy zpracoval Jan Chlumský |